‘’Bir gün yuxumda qəşəng bir kəpənək
olduğumu gördüm. Yuxudan ayılandan sonra düşünməyə başladım – görəsən, mənmi yuxuda kəpənək olduğumu görürəm,yoxsa kəpənək öz yuxusunda mən olduğunu görür ’’ ?
Kafkanın Çevrilmə əsərini
oxumağa başlayan kimi ‘’kəpənək filosof’’ - Taoçuluq təliminin öncüllərindən biri sayılan
Zhuangzinin bu fikirləri düşür yadına.Zhuangzi ‘’mən yuxumda mənim varlığımdan xəbərsiz bir kəpənək
olduğumu görə bilirəmsə,bəlkə elə mən də
o kəpənəyin yuxusu ola bilərəm’’ deyə
düşünürdü.
Taoçuluq təliminin əsaslandığı prinsiplərdən
biri də budu - böyük bir oyanış var və o oyanışda insan böyük yuxunu anlayır.
Cahillərsə bu yuxudan əsla ayıla bilməyənlər,ömrü boyunca bir çoban,bir müəllim,bir
insan olduğundan əmin halda
yaşayanlardı. Sən də,mən də,onlar da yuxudayıq,röya görürük və hətta mənim
bunu sənə deməyim özü də bir röyadı...
Uzun müddət sədaqətlə sizə xidmət edən bir qulluqçu düşünün. Bir səhər
ayılıb onun hər gün etdiyi işlərin – süfrəni qurmaq,səhər yeməyi hazırlamaq,çay
dəmləmək – bu gün heç birini etmədiyini
görsəz necə də təəccüblənər,narahat olarsız,deyilmi?
Yaxud bir molla bir səhər oyanıb minarədən
səhər azanı oxumaq əvəzinə qamışdan bir
tütək düzəltməyə çalışdığını görən insanlara ‘’daha ibadət etməyəcəm,bundan
sonra tütək düzəldəcəm’’ deyərsə,adamlar ona necə baxar? Sözsüz ki ,
onu tək,yalnız qoyub çııxıb gedər hamı bir-bir.
Ən sadə misal,ən sevdiyi yeməyi
bişirib süfrədə onu gözləyən xanımına axşam evə gəldiyində ‘’mən daha bu yeməyi
sevmirəm deyən’’ adama zillənən təəccüb dolu gözləri görə bilirsizmi?
Yaxşı, başqa bir şəkil çəkim. Ortabab
bir maaşı olan işdə işləyən bir kişi bir gün qəzaya düşür. Onurğa sütunundakı zədələrə görə bədəni hərəkət
etmə qabiliyyətini itirir. Fərz edək ki, hətta danışa da bilmir.
Və o adamın qəzadan sonrakı həyatı: əlil arabasına öyrəşmə cəhdləri,hərəkətsizliyə,danışa
bilməməyə öyrəşməsi...hansı vəziyyətdə çarpayıda necə uzansa daha yaxşıdı...yavaş
– yavaş özünü yeni vəziyyətdə tanıması... Eyni zamanda həm ailənin içində
olması həm də kənardan doğmalarını seyr etməsi...
Adama elə gəlirdi ki, o olmasa ailəsi məhv
olar,problemlərlə başa çıxa bilməz. Amma indi baxır və görür ki, hamı özünə nəsə
uyğun bir iş tapıb və ailə əvvəlki kimi həyata tutunur. Bir problem onun indiki
halıyla varlığıdır. Yəni bu qədər problemin arasında bir də üstəlik şikəst bir
adama qulluq etmək. Və sən doğmalarının səndən yavaş-yavaş necə bezdiyini
görürsən günbəgün. əvvəl sevgiylə görülən işlər vaxt uzandıqca mərhəmətə,ardınca
da məcburiyyətə,bezginliyə çevrilir.Artıq sənin yaşadığın hər gün işəncə kimidi
onlarçun və sənin ölümünü arzulamaqdan bircə şeyə görə çəkinirlər – sən onların doğmasısan. Ya
da haçansa belə olmusan. Sən bunları dərk etdikcə yavaş-yavaş ölürsən. Özünün
bir böcəkdən ,arxası üstə çevrilib eləcə qalan bir böcəkdən elə bir fərqin
olmadığını görürsən. Yavaş-yavaş böcək qədər əhəmiyyətsiz olduğunu və elə sonda
da bir böcək kimi bəsitcə öldüyünü görürsən.
Kafkanın Zamzasının taleyinin bizim hekayədəki adamın taleyindən nə fərqi
var ki? Kafka da belə bir adi məişət problemini təsvir etməyibmi elə?
‘’Çevrilmə’’ - bir səhər
oyanıb tütək düzəltməli olduğunu anlayan mollanın,daha qulluqçu olmadığını dərk
edən xidmətçinin,bir axşam evə qayıdınca daha bu yeməyi sevmədiyini söyləyə bilən
adamın,eyni zamanda da əlil arabasında
evin bir küncündə nəfəs alıb-verməklə məşğul olan bir insanın hekayəsidi. Çevrilməsidi. ‘’Böyük yuxu’’dan
oyanışı,’’böyük röya’’nı dərk etməsidir.
Və əsəri
kölgə kimi izləyən bir fikir –
bir böcəyin də ən az insan qədər bilinçli ola bilmə ehtimalı da ‘’kəpənək filosof’’un yuxudan sonrakı düşüncələrinin
eynisidi elə .
Və Kafka bu hekayəsində davam etdirdiyi modernizm ənənələri,üslub və texnikanın arxasında bunları
yaxşı mənada ‘’gizlədib ‘’ .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder